Tuesday, May 19, 2009

Ut på den yttersta grenen

Igår såg jag om filmatiseringen av Shirley MacLaines bok Ut på den yttersta grenen som sändes i fem avsnitt i svensk teve 1987. Filmen bygger på hennes självbiografiska bok Out on a limb som kom 1983 där hon beskriver sitt andliga sökande under 1970- och 80-talen. I filmen medverkar bl a min gamle vän mediet Sture Johansson som kanaliserar "anden" Ambres. Sture och hans dåvarande hustru Turid var för övrigt de som första gången berättade för mig om det märkliga Helgefallet som min kommande bok handlar om.

När jag första gången läste Ut på yttersta grenen blev jag mycket konfunderad. En stor del av boken handlar om Shirleys resa till Peru tillsammans med en man, David, som berättar att han i Peru träffat en vacker rymdkvinna från Plejaderna vid namn Mayan som förändrat hans liv. Kvinnan var ganska kort med långt svart hår och sneda ögon. Jag kände igen exakt samma historia från en bok jag köpt från USA i slutet på 1970-talet, Date With the Gods av Charles Silva, utgiven 1977. Enda skillnaden var att i Silvas bok heter kvinnan Rama och påstår sig komma från Ganymedes. Jag skrev till Charles Silva 1981 men fick tyvärr inget svar.

Senare visade det sig att min jämförelse var riktig. När Shirley MacLaines bok publicerats började Charles Silva hålla föredrag om sina upplevelser där han även berättade att han var den verkliga David i Out On a Limb och att de tillbringat mycket tid tillsammans bland annat i Peru. Han tyckte att Shirley MacLaine tagit hans historia utan att berätta om den verkliga källan. Silvas föreläsningar resulterade i påtryckningar från Bantam Books som givit ut Out On a Limb. Det hela slutade i en rättstvist som Charles Silva förlorade. Han fortsatte dock med sina föreläsningar i början av 1990-talet men blev anklagad för sex med minderårig och utvisad till Peru. Därefter har jag inte sett några uppgifter on honom. En artikel i två delar om Charles Silva finns att läsa här med fortsättning här.


Date With the Gods är, åtminstone till en början, en ganska fascinerande kontakthistoria där den cyniske jetsetkillen Charles Silva under en affärsresa i Peru stöter ihop med den vackra kvinnan Rama som berättar att hon kommer från en annan planet. Charles tror att hon är en urspårad hippie och driver hejdlöst med henne. Allt ändras när han får se de tefat Rama färdas i. Det slutar med att Charles helt köper Ramas budskap som är en blandning av vacker filosofi kombinerad med mer eller mindre absurda konspirationsteorier och profetsior. Hon berättar bland annat att EU kommer att tas över av "antikrist" och vid det kommande katastroferna kommer tusentals människor att tillfälligt räddas genom att lyftas upp i tefat. Ett litet tips för det stundande EU-valet kanske...