Friday, June 5, 2009

Bokmanus

Nu börjar det snart närma sig tryckning för min nya bok Främlingar på vår jord. Ufokontakter i Sverige. Håkan Ekstrand, redaktör för UFO-aktuellt, sliter med det sista i fråga om redigering och layout. Själv läser jag korrektur och hittar naturligtvis en mängd både språkliga och andra missar. När jag läser om mitt manus som helhet ser jag också andra misstag. Fakta jag borde ha kollat tidigare, trådar jag borde följt upp. Men med tanke på att jag ägnat närmare fyrtio år åt dokumentation av Helgefallet, som är bokens huvudinnehåll, så måste jag ju sätta stopp någonstans.

Under många år har jag haft planer på en slutlig dokumentation av Helgefallet. Mitt material är omfattande med mängder av intervjuer med olika inblandade personer sedan 1972. Ett av skälen till att jag skriver boken först nu är att jag lovat att inte publicera namn på huvudvittnena under deras livstid. Men de är sedan flera år döda. Först nu kan jag öppet skriva om alla inblandade.

En person som jag önskar att jag kunnat få visa boken är Gösta Johansson, ufolog och en tid sekreterare i Ifologiska sällskapet i Stockholm. Han avled 1993. Gösta var en av mina huvudkällor till kunskap om kontaktpersonen Helge, som egentligen hette Richard Höglund. Många kvällar träffades Gösta och jag för att diskutera Helgefallet. Och med sitt goda minne var han till stor hjälp när det gällde att reda ut olika detaljer. Flera gånger gjorde jag djuplodande intervjuer med Gösta om hans inblandning i fallet. Intervjuer som jag bandade och som varit ett basmaterial för min dokumentation. Jag skickar ett stort tack till Gösta i hans himmel för det tålamod han visade för min ständiga frågvishet.

Gösta Johansson

Eftersom boken tar upp kontroversiella kontaktfall, kontroversiella även inom ufologin, kan jag misstänka att många kommer att missförstå budskapet. Det är inte en plädering för att i nyandlig iver tro på kontaktpersonernas budskap utan en uppmaning att kritisk undersöka och dokumentera även kontaktfallen inom den seriösa ufologin. Men visst är boken också en spännande och fascinerande "story". Det har jag själv alltid tyckt ända sedan jag stötte på historien om Helge 1972. Återstår att se hur andra uppfattar det hela.