Sunday, August 22, 2010

Klipparkiv och bildarkiv

Medan Anders Liljegren ägnat sig åt lantliv denna helg (det är han värd, han har semester) så har jag jobbat hårt i AFU för att göra i ordning lokalerna för vårt nya klipparkiv och bildarkiv. I går körde jag nio kärror kartonger med foton till c-lokalen där vårt nya bildarkiv för digitalisering skall byggas upp. Efter en uppfriskande dusch hemma lyckades jag också plita ihop en recension på Jerome Clarks senaste bok för UFO-Aktuellt. Hade även ett intressant samtal med en ufo-observatör i Vallentuna. Han hade, tillsammans med sin syster, observerat ett föremål på mycket nära håll i samband med den stora ufovågen över Vallentuna våren 1974. Mannen beskrev föremålet som ett stort fartygsskrov med fönster. Jag hoppas få mera data om fallet framöver.


På förmiddagen i dag körde jag med hjälp av min lady, Susanne, hyllor till det nya bildarkivet. Resten av dagen flyttade jag om hyllor och bord i klipparkivet samt passade på att kasta en massa gammalt skräp. Nu får vi bättre organiserade lokaler för våra olika samlingar, utökad hyllkapacitet och flera arbetsplatser. Vid halvsjutiden kom Anders ner till arkivet och vi kom tillsammans på några praktiska lösningar vad gäller hyllor och arbetsbord i klipparkivet.

Svettig men nöjd efter åtta timmars arbete (Anders envisades med att ta bilden)

Ett glädjande besked är att det nu är klart med fas3-anställningen för Leif Åstrand, som börjar på AFU i morgon. Nu har vi sju fas3-anställda, två personer som arbetstränar plus att vi är fem volontärer som jobbar ideellt. Om våra planer håller så bör vi snart kunna ha cirka tio fas3-anställda med arbetsplatser i olika lokaler. Och det behövs eftersom ufomaterial kommer in till AFU från hela världen i en allt snabbare takt. Fascinerande att tänka att från början (1973) hade vi två bokhyllor i Kjell Jonssons lilla etta i Södertälje.

Kjell Jonsson vid AFU:s två bokhyllor i augusti 1977