Sunday, February 6, 2011

Städning och nostalgibilder

Helgen har gått i städningens tecken. På tisdag kommer en stor grupp från Norrköpings stadsbibliotek på studiebesök i AFU så jag passade på att snygga till i våra lokaler. Sopat löv och grus från våra entrétrappor, dammsugit biblioteket och arbetslokalen samt lagt på en ny plastduk i fikarummet. Har också flyttat undan lådor i E-arkivet för att få plats med de 34 bokhyllor som anländer från IKEA på tisdag. Fick fin hjälp av Leif Åstrand som trots regnet igår flyttade åtta tunga lådor med BUFORA-dokument till C-arkivet där materialet ska skannas.

En vanlig syn i biblioteket. Anders Liljegren katalogiserar böcker 

Men jag har även hunnit arbeta lite med UFO-Sveriges föreningsarkivalier. Fortsätter projektet att kopiera allt som står om svenska ufogrupper och ufologer i vårt klipparkiv och sätter in i respektive pärm i förenings- och personhistoriska arkivet. När jag bläddrar i pärmarna dyker det då och då upp gamla fotografier från UFO-Sveriges olika aktiviteter genom åren. Det är alltid med en känsla av nostalgi jag betraktar dessa gamla foton.

Planeringskonferens i Rättvik 4-5 maj 1990

Ofta hittar jag bara ganska dåliga papperskopior i vårt arkiv och undrar då vem som tagit bilderna och var negativen finns. Vill därför rikta en uppmaning till dig som läser min blogg och som sitter på gamla foton från UFO-Sveriges aktiviteter framförallt under 1970- och 80-talen. Om dom bara ligger i en låda på vinden så donera dom hellre till AFU. Vill du ha originalen kvar så skanna bilderna och mejla till mig. Det är ett utmärkt sätt att bevara svensk ufohistoria för framtiden.

Gunnar Thorén (t v) och Håkan Ekstrand 1991

Idag hittade jag ett fint foto på Gunnar Thorén och Håkan Ekstrand, taget vid UFO-Sveriges fältundersökarkurs i Ulundastugan i Enköping 5-6 oktober 1991. Gunnar Thorén var ordförande i Kiruna tvärvetenskapliga förening under många år innan han avled 1993. Gunnar var en duktig fältundersökare och en verklig entusiast för ufologin. Han kunde köra 150 mil i sin bil bara för att delta i ett UFO-Sverigemöte. Härligt med sådana idealister.