Tuesday, February 8, 2011

Stadsbiblioteket på studiebesök

Många av mina kollegor på Norrköpings stadsbibliotek har frågat om jag inte kunde arrangera en visning av Arkivet för UFO-forskning. Idag samlades ett tiotal personer efter arbetet för att tillsammans med mig promenera till våra arkivlokaler. Vackert väder med stjärnklar himmel gjorde promenaden angenäm. På plats i AFU möttes vi av Anders Liljegren och Ingrid Collberg.


Gruppen samlades först i AFU:s bibliotek där Anders och jag började med att berätta lite om arkivets uppkomst och historia. Eftersom de flesta var biblioteksfolk redogjorde Anders särskilt för vårt eget klassifikationsssystem Ufocode och hur det är uppbyggt. Efter lite botaniserande i hyllorna delade vi upp gruppen i två avdelningar för att utan att behöva trängas vandra runt i våra olika arkivlokaler.

Per Andersson, dokumentalist på Migrationsverket samt bibliotekarierna Tommy Jansson och Ingrid (Ninni) Söderberg hittade spännande dokument i AFU:s pärmar 

Efter avslutad rundvandring samlades gruppen i vår arbetslokal där vi bjöd på cider och snittar. Anders och jag försökte efter bästa förmåga besvara alla frågor om ufohändelser och hur vi arbetar med materialet.

Ola Gustafsson och Anders Åklint verkar trivas kring bordet

Vid alla studiebesök blir jag påmind om hur oerhört svårt det är att kortfattat försöka redogöra för ett så mångfascetterat och komplicerat ämne som ufo. Det blir ofta snabba och snuttifierade beskrivningar av ufoobservationer och UFO-Sveriges verksamhet. Men jag tror ändå de flesta fick lite inblick i AFU:s arbete och att ufo är både en myt och en gåta.