Monday, February 7, 2011

Turid Saari (Johansson) avliden

Idag nåddes jag av det tråkiga beskedet att Turid Saari, tidigare Johansson, avled den 10 oktober 2010. Sture och Turid var två mycket goda vänner som haft stor betydelse för mig både som person och som ufolog. Innan Sture blev känd som medium 1976 var de båda djupt intresserade av ufo med många egna upplevelser som jag dokumenterat i flera artiklar. Det var också genom Sture och Turid jag första gången fick höra talas om det märkliga Helgefallet som sedan resulterade i boken Främlingar på vår jord.


Hösten 1973 kom jag med i Sture och Turids meditationsgrupp på Lidingö. De flesta i gruppen var också medlemmar i dåvarande Stockholms UFO-förening. Vi mediterade och diskuterade allt mellan himmel och jord. Många gånger åkte vi ut till Lissma på Södertörn för att njuta av naturen eller titta på stjärnor och meditera i natten.

Några i meditationsgruppen nyåret 1974. Fr v Sture, Turid, Lennart Johansson 

Sture och Turid var ofta gäster i min lilla etta i Sundbyberg där också gamle ufologen Åke Franzén deltog i timslånga diskussioner om ufo och mystiska fenomen. Det var alltid lika spännande att höra Sture och Turid berätta om den skrämmande humanoidobservationen 29 oktober 1965.

Min teckning och foto av Sture och Turids humanoidobservation 29 okt 1965

Det finns människor som jag tackar gudarna för att jag fått privilegiet att lära känna. Dit hörde Turid. Det känns vemodigt att hon nu är borta men jag bevarar de fina minnena av alla trevliga stunder,spännande utflykter och den varma vänskapen.

Turid Saari (Johansson) 1932-2010