Sunday, March 13, 2011

Ufologbesök

Förra gången som Jan-Eric Erixon och Göran Eklund från Finspång planerade ett studiebesök på AFU så fick vi ställa in på grund av kraftigt snöoväder. Idag gick det bättre och kl 14 hälsade Anders Liljegren och jag de båda arbetskamraterna välkomna. Jan-Eric Erixon var tidigare ordförande i UFO-Värmland och bosatt i Hagfors men för några år sedan flyttade han med familjen till Finspång. Vi började med en fika och lite småprat och sedan visade Anders och jag våra olika arkivlokaler och berättade om verksamheten.

Anders Liljegren, Göran Eklund, Jan-Eric Erixon

Jan-Erics ufointresse sitter i och han berättade hur roligt det var på den tiden UFO-Värmland var aktiva. Jag undrade om han inte skulle ta upp det aktiva ufoarbetet igen men just nu har han inga planer på det. Men man vet aldrig. En gång ufolog, alltid ufolog. Jan-Eric tyckte det var särskilt roligt att bläddra i den gamla föreningspärmen för UFO-Värmland i D-arkivet och även att leta gamla pressklipp från sin aktiva tid när vi satte oss i klipparkivet.

Jan-Eric Erixon letar gamla pressklipp från tiden som aktiv ufolog

Nu börjar så smått Evansbiblioteket ta form och samtliga böcker är uppsatta i de överfulla hyllorna. Har också börjat dekorera rummet lite med inramade förstoringar av några av Hilary Evans böcker plus ett foto på honom själv.



Idag ringde Kurt Persson från Östersund och meddelade att han hittat inte mindre än 76 gamla UFO-Sverigefoton från 1980- och 90-talen. Han skickar dom till mig för skanning. Och i morgon kväll håller jag föredrag för föreningen De 13 här i Norrköping. En förening som ursprungligen grundades av Ulf Svensson, initiativtagaren till Kolmårdens djurpark. Mellan varven fortsätter jag också att skriva artikeln om ufovågen i Vallentuna för UFO-Aktuellt.