Saturday, May 21, 2011

Heureka

Många har nog liksom jag upptäckt att goda idéer dyker upp när man duschar, diskar, rakar sig eller utför något annat mera mekaniskt eller vardagligt. Kanske beror det på att hjärnkontoret av avkopplat och intuitionen har lättare att göra sig gällande. Så blev det i alla fall för mig i går när jag plötsligt hittade en lösning på hur AFU:s D-arkiv skulle kunna omorganiseras.


Kunde naturligtvis inte låta bli att testa om idén fungerade i verkligheten så i dag har jag ägnat cirka 7 timmar åt att flytta föreningsmaterial och videokassetter. Räknade ut att jag flyttat ungefär 150 hyllor med material, våttorkat alla hyllor och flyttat om i hyllplan där det behövdes. Öm i hela kroppen men nöjd med resultatet.  D-lokalen börjar se ut som ett riktigt föreningsarkiv.


Nu blir det lättare att arbeta med det föreningshistoriska materialet. Videokassetter och UFO-Sveriges ekonomipapper har flyttats in i rullhyllor medan förenings- och personhistoria står i det öppna hyllorna. Har också försökt att skapa en kronologisk följd av materialet. Uppställningen är nu i följande ordning: Parthenon, K Gösta Rehn, Sven Magnusson (Sökaren), ufoföreningar (ej UFO-Sverige), AFU, enskilda svenska ufologer, Clas Svahns samling, UFO-Sverige, UFO-Sveriges lokalföreningar.


Nu blir det betydligt lättare att komma åt det förenings- och personhistoriska källmaterialet, vilket underlättar både det dagliga arkivarbetet och olika forskningsprojekt.