Tuesday, May 17, 2011

Humanisterna på villovägar

Den senaste tiden har det riktats skarp kritik mot både Föreningen Vetenskap & folkbildning (VoF) och Humanisterna. Jag skrev själv ett kritisk inlägg om VoF tidigare på bloggen och nu har även Clas Svahn kommenterat föreningens märkliga agerande på sin blogg. Men även föreningen Humanisterna har hamnat på villovägar med kategoriska uttalanden som knappast inger förtroende.

Jag konstaterar detta med ett visst vemod eftersom både VoF och Humanisterna har en funktion att fylla i kultur- och samhällsdebatten. Om organisationerna agerar med måttfullhet och balans i sin verksamhet och uttalanden fungerar de som en god motvikt till kunskap- och livsfientliga föreställningar och ovetenskapligt trams. Tyvärr har vi den senaste tiden sett flera exempel på motsatsen.

Åren 1998 till 2004 tog jag en time out från det aktiva ufoarbetet bland annat för att jag ville ägna mig åt andra frågor en tid. Livsåskådningsfrågor och filosofi har alltid intresserat mig och eftersom jag var tämligen trött på alla inhumana föreställningar jag funnit inom nyandligheten och såg en fara i den religiösa fundamentalismen anslöt jag mig till Humanisterna, dåvarande Human-Etiska förbundet.

Jag arbetade aktivt i styrelsen för Humanisterna några år, var initiativtagare till Ingemar Hedeniuspriset och även redaktör för tidskriften Humanisten 2003. Av flera skäl lämnade jag Humanisterna 2004, bland annat därför att jag såg att det inte gick att intellektuellt försvara en materialistisk och ateistisk världsbild. Medvetandets gåta samt mängden svårförklarliga paranormala fenomen, även ufo, krackelerar en rent fysikalistisk världsbild.

Under flera år har nu Humanisterna gått ut och kategoriskt förklarat att paranormala fenomen är vidskepelse och att medier är medvetna bedragare. Man vill till och med kriminalisera mediumskap. Visst finns det skojare i mediumbranschen precis som inom ufo. UFO-Sverige har avslöjat flera. Men min erfarenhet är att de flesta människor med paranormala förmågor är helt ärliga, även om deras tolkning av upplevelserna kan vara felaktiga eller naiva.

När SVT 2007 sände dokumentären om mediet Sture Johansson skrev Christer Sturmark, ordförande i Humanisterna, att Sture var en charlatan. Detta utan någon som helst undersökning. Jag var med de första gångerna Sture Johansson gick i trans 1976 och kan intyga att han själv var både förvånad och lite rädd för sin förmåga. Någon bluff var det definitivt inte fråga om. De första gångerna visste han inte ens om att han varit i trans utan tittade förvånat på oss andra när vi berättade vad han sagt.

Humanisterna borde koncentrera sig på att att bekämpa religiös fundamentalism, försvara det sekulära samhället, erbjuda alternativa livsceremonier och presentera humanismen som livsåskådning. När de liksom Vetenskap & folkbildning kategoriskt uttalar sig i kontroversiella frågor som paranormala fenomen och ufo förlorar de i vetenskaplig trovärdighet. De borde ta till sig religionspsykologen Örjan Björkhems devis: Det räcker inte att vara kritisk. Man måste kunna något också.

Och så måste jag avsluta med en positiv nyhet. Ett stort grattis till ufologen Anders Berglund som i dag fyller 32 år. Anders bor nu med kärestan Amanda Fredriksson i Karlstad där båda pluggar på universitetet. Vid UFO-Sveriges årsmöte i Borås den 7 maj invaldes både Anders och Amanda som ordinarie ledamöter i styrelsen. Så på sätt och vis kan jag väl säga ett dubbelt grattis.

Amanda och Anders vid riksstämman i Borås